Inhoud – Opleiding Cognitieve gedragstherapie (CGT)
De opleiding Cognitieve gedragstherapie (CGT) bestaat uit de volgende 8 modules:
Module 1 – De ontdekkingsreis naar cognitieve gedragstherapie
Je start in de eerste module met de oorsprong van cognitieve gedragstherapie die voor het jaar nul ligt en waarbij de filosofie een grote rol speelde. Los van elkaar ontstonden in de loop van de tijd cognitieve therapie en gedragstherapie. Uiteindelijk zijn deze twee methoden samengevoegd tot de cognitieve gedragstherapie. Deze combinatietherapie bleek nog succesvoller dan de twee afzonderlijke therapieën.
Module 2- Stappen in de therapie: van kennismaking tot afsluiting
De eerste fase van een CGT-traject bestaat uit de kennismaking, het in kaart brengen van de hulpvraag en het stellen van de diagnose. In de tweede fase komt de daadwerkelijke behandeling aan de orde. Tenslotte wordt er in de derde fase gewerkt aan de afsluiting van de therapie. Uitgangspunt van de CGT is dat de cliënt niet van binnen naar buiten verandert, maar vice versa. Door andere gedragingen verandert de beleving van de cliënt en gaat hij zich anders (lees: beter) voelen.
Module 3 - Een goede diagnose is meer dan het halve werk
In deze module doe je kennis op over diagnostiek. Je maakt kennis met psychologische testen en gaat oefenen met het stellen van diagnoses. Je wordt geholpen om valkuilen bij het stellen van diagnoses te voorkomen, zoals de ‘diagnosebrei’. Verder wordt er dieper ingegaan op het diagnosticeren met behulp van de DSM-V voor het opsporen van een beschrijvende diagnose. De verklarende diagnose wordt daarna gesteld. Na deze taken ga je het behandelplan schrijven en heb je een gedegen routekaart die ervoor zorgt dat je tijdens de therapie niet onnodig verdwaalt.
Module 4 - Behandelen: niet-helpende gedachten opsporen
Bij vele psychische stoornissen speelt de manier waarop de cliënt denkt een grote rol. Niet al deze gedachten zijn even bewust. Ze zijn onder te verdelen in: kernopvattingen, tussenopvattingen en automatische gedachten. Samen met de cliënt ga je gedachten die hem niet helpen, maar hem juist in de problemen brengen, opsporen. Aan het einde van deze module heb je geoefend met het opsporen van denkfouten en kun je dit adequaat toepassen in de praktijk.
Module 5 - Gedachten veranderen, is je leven verbeteren!
In deze module leer je hoe je de niet-helpende gedachten kunt uitdagen, zodat de cliënt hier aan gaat twijfelen. Vanuit deze twijfel is het mogelijk om nieuwe gedachten te gaan ontwikkelen die wel helpen en dus bijdragen aan welbevinden, betere relaties en adequaat functioneren. Er zijn diverse manieren om te komen tot helpende gedachten die afgestemd zijn op bepaalde problemen. Je therapeutische gereedschapskist wordt in deze module gevuld, zodat je klaar bent voor een uitdagende klus.
Module 6 - Oefening baart kunst
Naast anders leren denken is het net zo belangrijk om je anders te leren gedragen. Niets is zo overtuigend dan een gedragsverandering die positieve gevolgen heeft. Gedachten hebben invloed op het gevoel en gedrag, dat weet je inmiddels. Toch zijn er ook steeds meer aanwijzingen dat het ook andersom geldt: dat ander gedrag er ook voor zorgt dat je anders gaat denken. Dat biedt jou als hulpverlener meer invalshoeken. In plaats van je te richten op helpende gedachtes, ga je aan de slag met gedrag. Kortom: maatwerk voor jouw cliënt!
Module 7- Niet ik, maar wij: therapie voor meer personen
Cognitieve gedragstherapie is niet uitsluitend een één op één therapie, maar kan ook ingezet worden bij groepen. Dit staat centraal in module 7. Ook de relatie die jij als therapeut hebt met je cliënt, of cliënten, is van belang om de therapie te laten slagen. Of, zoals cliënten het meestal verwoorden: ‘er moet een klik zijn’. Maar wat zorgt er nu eigenlijk voor die klik? Daar wordt in deze module dieper op ingegaan. Er zijn kenmerken die hiervoor belangrijk zijn waar je als hulpverlener aan kunt werken.
Module 8 - De ontdekkingsreis gaat verder
CGT is in eerste instantie gericht op het veranderen van gedachtes en van gedrag. Echter niet altijd werkt dit even goed. Sommige gedachten zijn op zich wel juist, niet irrationeel, maar toch niet bevorderlijk voor de stemming. In deze module gaat het om nieuwe vormen van therapie die zich richten op het doseren van de aandacht: deze wordt versterkt, verzwakt of anders gericht. Deze verschuiving in aandacht levert vaak goede resultaten op.