Inhoud - Opleiding E-coaching
De opleiding E-coaching bestaat uit de volgende 7 modules:
Module 1: De introductie van e-coaching
In de eerste module kijken we naar wat e-coaching is en hoe het zich tot nu toe ontwikkeld heeft. Wat maakt het relevant en hoe kan het zich verder ontwikkelen? Ook kijken we naar andere vormen van digitaal trainen en lesgeven om zo het concept van e-coaching duidelijk af te bakenen.
De maatschappelijke relevantie van e-coaching wordt ook in deze module besproken. Dit is een korte introductie voor de kansen en bedreigingen die het biedt voor de coaching markt en jou als individuele coach, die verderop in deze opleiding aan bod komen.
Module 2: De inhoud en vorm van coaching
In deze module gaan we uitgebreider in op e-coaching als vorm van coaching. E-coaching heeft niet per se betrekking op de inhoud van de sessies. Er zijn veel verschillende soorten coaching waar e-coaching op van toepassing is. We bespreken verschillende soorten coaching en de ingrediënten voor een succesvol coaching traject.
Later in de module wordt de vorm van coaching behandeld. Hierin staan de communicatievormen, synchroniciteit en verbale/non-verbale communicatie centraal. Ook wordt een link gelegd naar directe en indirecte e-coaching.
Module 3: De verschillende vormen van e-coaching
In deze module gaan we uitgebreid in op het onderscheid tussen directe en indirecte e-coaching. Per onderwerp komen geschreven, gesproken en visuele e-coaching aan bod met voordelen, nadelen en de toepassingsvormen ervan.
Module 4: E-coaching: een strategische analyse
In deze module maken we de omslag van theorie naar de relevantie van e-coaching voor jouw situatie. Aan bod komt een uitgebreide analyse van de macro- en meso-omgeving van jouw werkzaamheden. Hieruit komen de kansen en bedreigingen (of uitdagingen) naar voren die invloed hebben op jouw keuze om e-coaching toe te passen.
Module 5: De digitale coach
Wie ben jij als coach, waar liggen jouw sterke en zwakke punten? Geen makkelijke vraag om te beantwoorden. Daarom gaan we in deze module dieper in op de kwaliteiten en competenties die nodig zijn voor succesvolle coaching. We maken hierbij een verdieping door de kwaliteiten en competenties te vertalen naar e-coaching.
In deze module draait het om jou als coach. Daarom ga je in de huiswerkopdrachten aan de slag met jouw kwaliteiten, valkuilen, competenties en leerpunten. Deze vormen in de volgende modules de input voor jouw SWOT-analyse.
Module 6: De digitale coachee
In deze module kijken we naar de doelgroep: de coachee. De focus ligt op de inhoud van e-coachingsessies. Hierbij wordt gekeken naar de doelgroep, de hulpvraag, weerstand en interventies. Maar ook de praktische opzet van een e-coaching traject komt aan bod, waarbij afspraken, opdrachten, oefening en evaluatie besproken worden.
Module 7: SWOT-analyse
In de laatste module komen de opgedane inzichten over jouw situatie, werkzaamheden en de keuze om e-coaching toe te passen samen in de strategische analyse: de SWOT-analyse. Stap voor stap word je door het model heen geleid en vul je het in met de uitkomsten van de eerder uitgevoerde huiswerkopdrachten.
Uiteindelijk brengt dit je tot een confrontatiematrix waaruit je de belangrijkste conclusies kunt halen over jouw keuze om e-coaching toe te passen in je werkzaamheden. Het geeft je de aandachtspunten maar ook de kansen waar jij op in kan springen. Wat jou hierbij eventueel kan belemmeren en hoe je dit het beste kunt aanpakken volgt ook uit de confrontatiematrix. Uiteindelijk gebruik je deze informatie in het examen om een concreet implementatieplan te schrijven.
Aan het einde van deze opleiding heb je naast veel kennis en inzichten over e-coaching ook nieuwe inzichten opgedaan over jezelf als coach en de kansen die er liggen in jouw markt. Je bent je meer bewust van jouw kracht en ontwikkelingspunten. Ook leer je om jouw praktijk, je werkzaamheden en dienstverlening als een bedrijf te analyseren en een bredere visie aan te houden dan alleen jouw potentiële coachees.