Inhoud - Modeontwerper opleiding
De opleiding Modeontwerper bestaat uit de volgende 10 modules:
Module 1 – Modegeschiedenis
In de eerste module ga je beginnen met modegeschiedenis. Om innovatief te kunnen zijn als ontwerper is het belangrijk goede kennis te hebben van zowel mode- als kunstgeschiedenis. Wie de geschiedenis begrijpt, kan beter inspelen op de toekomst. Daarbij wordt mode sterk bepaald door de tijdgeest. Je leert over belangrijke gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis en hoe deze vertaald werden naar het modebeeld van die tijd. Belangrijke ontwikkelingen in de mode-industrie worden behandeld en er wordt gekeken naar inspirerende ontwerpers die een bepalende rol hebben gespeeld hierbij.
Module 2 – Trend forecasting
Trend forecasting is het voorspellen van toekomstige modetrends. Het is belangrijk goed op de hoogte te zijn van de actuele ontwikkelingen in de wereld op innovatief, cultureel, sociaal en economisch vlak. Zo leer je wat relevant is voor jouw doelgroep. Deze ontwikkelingen ga je vervolgens vertalen naar stijl, kleur, materiaal en vorm.
Module 3 – Duurzaamheid
De mode-industrie hoort bij de top meest vervuilende industrieën ter wereld. Je krijgt in deze module meer inzicht over de ecologische voetafdruk en slechte arbeidsomstandigheden in de mode-industrie. Daarnaast is deze module ook bedoeld om jou als toekomstig modeontwerper te inspireren om je verantwoordelijkheid te nemen en te laten zien hoe je op een duurzame manier te werk kunt gaan.
Module 4 - Vorm / Kleur / Dessin
Wanneer je een eigen modemerk hebt, verkoop je niet alleen ontwerpen, je verkoopt een verhaal. En alles daar omheen wordt onderdeel van je verhaal. Het silhouet is vaak de eerste indruk van een kledingstuk wanneer het op de catwalk verschijnt. Het speelt een belangrijke rol in de boodschap die je wilt overdragen met je ontwerp. Je leert ook hoe kleur en emotie met elkaar in verband staan en hoe je dit op een creatieve manier in kan zetten om je visie tot leven te brengen. Je leert ook een dessin ontwerpen dat bij jouw identiteit past.
Module 5 - Stoffen
De juiste keuze van materiaal is van groot belang voor je ontwerp, het kan je kledingstuk maken of breken. In deze module ga je meer leren over de meest voorkomende grondstoffen, hun eigenschappen en waar je ze voor kunt inzetten. Vervolgens leer je hoe deze grondstoffen naar een textiel verwerkt worden en hoe het komt dat twee stoffen van dezelfde grondstof totaal verschillende eigenschappen kunnen hebben door de manier waarop ze verwerkt zijn. Aan het eind van de module krijg je verschillende technieken mee om textuur in je textiel aan te brengen.
Module 6 - Moodboard
In deze module leer je je ideeën omzetten naar beeld en ga je een moodboard maken. Je moodboard is een visuele gids en een springplank richting je collectie. Het is een krachtig instrument waar je creatieve ideeën samenkomen tot een concept, de esthetiek en de algehele visie voor je modecollectie. Tijdens de rest van je proces is dit de basis waar je steeds naar terug kan grijpen, een leidraad voor het ontwikkelen van je collectie.
Module 7 - Ontwerpen
Alle kennis die je hebt opgedaan in de vorige modules ga je hier inzetten om je ontwerpen tot leven te brengen. Je leert hoe je je kunt onderscheiden als authentieke modeontwerper met verbeeldingskracht. Dit is de manier waarop je op beeldende wijze de kijker volledig op kunt laten gaan in het verhaal dat je presenteert, het vermogen om je publiek helemaal onder te dompelen en mee te nemen in jouw wereld. Om je visie tot leven te brengen, is het belangrijk dat de elementen van je verhaal consistent zichtbaar zijn in alle facetten van je ontwerpen.
Module 8 - Productie
Het proces van kledingproductie kan in het begin vrij overweldigend zijn. Er is een enorm aanbod aan productiebedrijven die je kunnen ondersteunen, die een groot scala aan verschillende diensten aanbieden. Om het productieproces te kunnen starten, moet jij als modeontwerper een techpack aanleveren, dit is een technisch pakket dat je kunt zien als een blauwdruk van je kledingstuk. In deze module leer je hoe je een techpack maakt en welke stappen er allemaal genomen worden in een productieproces, zodat je goed voorbereid bent. Zo kun je in de toekomst een weloverwogen keuze maken voor een productieproces en productiebedrijf dat past bij jouw visie als modeontwerper.
Module 9 – Branding en marketing
In deze module ga je leren over het belang van de presentatie van je merk. Je merkidentiteit, ook wel brand identity genoemd, is de persoonlijkheid van je merk. Het is alles wat je merk uitstraalt en hoe je merk zich onderscheidt van de concurrentie. Dit zit in zowel zichtbare als onzichtbare elementen, die samen een beeld vormen van wie je bent als bedrijf en waar je voor staat. Je branding vormt weer de basis voor je marketing. Met marketing ga je je doelgroep onderzoeken zodat je strategieën en tactieken kan ontwikkelen om deze doelgroep te bereiken en te betrekken bij het promoten en verkopen van je producten. Beide disciplines werken nauw met elkaar samen voor een sterk en consistent bedrijf.
Module 10 - Presentatie
Je hebt je collectie ontworpen en geproduceerd, nu is het de vraag hoe je deze collectie aan de wereld gaat tonen. Hoe komt je concept tot leven en welk gevoel wil je de kijker geven? In deze module wordt alle eerder opgedane kennis ingezet om een collectieboek samen te stellen en ga je een concept uitwerken voor een presentatie die perfect aansluit bij het verhaal van je collectie.