Inhoud - Voice Dialogue opleiding
De Voice Dialogue opleiding bestaat uit de volgende 6 modules:
Module 1 – Kennismaking met Voice Dialogue
In deze module wordt een fundament gelegd. Naast informatie over de historische context en ontwikkeling van Voice Dialogue, duik je in de ontwikkelingsfasen van persoonlijkheid en bewustzijn. Je krijgt te maken met de meest gangbare primaire, secundaire en verstoten ‘ikken’ in jezelf en anderen; hoe ze zijn ontstaan; waarom ze zijn ontstaan – hun nut – en wat hun keerzijde is. Tot slot krijg je meer achtergrondinformatie over de mogelijke risico’s van en ethische voorwaarden voor het toepassen van Voice Dialogue.
Module 2 – Basisconcepten en technieken
De overtuigingen die jij in jouw leven hebt vergaard en het bijpassende gedrag dat je hebt ontwikkeld, komen in deze module uitgebreid aan de orde. Dat geldt zowel voor eventuele overtuigingen die jou als mens ondersteunen als voor de opvattingen die jouw leven beperken, en vervolgens hoe je laatstgenoemde overtuigingen zou kunnen veranderen. Je leert jouw innerlijke stemmen te identificeren en hoe je tussen die stemmen kunt navigeren zodat zij en hun behoeften allemaal genoeg aandacht krijgen. Je duikt dieper in het belang van bewustzijn en een bewust ego bij het waarnemen van de dynamiek tussen al jouw innerlijke stemmen (hun relatie) en wat hun invloed is op jouw gedrag.
Module 3 – Praktische tools en oefeningen voor zelfonderzoek
De verkenningsfase zit erop. Zoals de titel al aangeeft, is deze module gericht op jouw innerlijke reis. Je krijgt onder meer technieken aangereikt om jouw bewuste ego te trainen, jouw eigen innerlijke landschap in kaart te brengen en een persoonlijke stemmenkaart te creëren. Verder maak je kennis met verschillende methodes om dieper in jouw belevingswereld te duiken, zoals met rollenspellen of de ‘twee stoelen techniek’. De huiswerk- en zelfinzichtoefeningen zijn er enerzijds op gericht om jou inzicht te geven in de behoeften, verlangens en angsten van jouw ‘ikken’, maar dienen ook als basis om begrip te krijgen voor de dynamiek tussen de ‘ikken’ van anderen.
Module 4 – Veilige en empathische leeromgeving
In deze module wordt aandacht besteed aan de verschillende rollen die jij als coach of gesprekspartner kunt bekleden, afhankelijk van de behoeften van de ander en de fase waarin hij zich bevindt. Daarnaast komen veiligheid en (zelf)zorg aan de orde, zowel ten behoeve van de ander als van jou. Dit laatste bijvoorbeeld in de vorm van (zelf)reflectie, mentoring en intervisie. Een ander belangrijk onderdeel van deze module is de communicatie met jouw cliënt. Dus niet alleen horen wat iemand zegt, maar luisteren om te begrijpen en dat begrip vervolgens toetsen aan de hand van verdiepende vragen en het correct interpreteren van non-verbale signalen die emoties, houdingen en intenties bevestigen of tegenspreken.
Module 5 – Complexe interacties
Iedere verbale of non-verbale uitwisseling tussen twee mensen draagt de potentie in zich van spraakverwarring of erger, zeker in een meer therapeutische setting. Risico’s als overdracht en tegenoverdracht, of andersoortige projecties en identificaties worden in deze module besproken, evenals manieren waarop je ze kunt beheren. Daarnaast wordt uitvoerig aandacht besteed aan de interactie met cliënten uit andere culturen dan de Europese, en vice versa. Tot slot leer je waarin jouw Voice Dialogue-aanpak kan afwijken van de behoeften van een cliënt met een andere culturele achtergrond én hoe overdracht, tegenoverdracht en projectie/identificatie zich in dergelijke situaties kunnen manifesteren.
Module 6 – Toepassing van Voice Dialogue in de praktijk
En dan is het zover… je wilt Voice Dialogue in de praktijk gaan toepassen. Deze module geeft je aan de hand van tips, vragenlijsten en oefeningen een handvat om van start te gaan. Want hoe breek je het ijs? Hoe neem je een intake af en hoe geef je vervolgsessies vorm? Hoewel deze onderwerpen afhankelijk zijn van wie jij bent en waar jij je prettig bij voelt, krijg je verschillende opties aangereikt. Je krijgt inzicht in veelvoorkomende hulpvragen, met bijpassende casussen als voorbeeld. Met onder meer relatietherapie en het signaleren van destructieve patronen. Tot slot, omdat Voice Dialogue ook goed toepasbaar is in andere werksituaties, leer je hoe je de techniek kunt gebruiken en hoe je zo’n proces op de werkvloer faciliteert.